zaterdag 5 maart 2011

Marjanne Beeuwkes, biografie

Marjanne Beeuwkes: Laat ik mij eerst even voorstellen. Ik ben geboren in Zaandam (1953) en ben als beeldend kunstenaar gevestigd in Alphen aan den Rijn. Na een part-time opleiding aan de Gerrit Rietveld Akademie in Amsterdam heb ik diverse cursussen gevolgd in Alphen aan den Rijn (Expressie 70) en Hoofddorp (De Meerse). Ik leg mij vooral toe op het schilderen en het toepassen van gemengde technieken.





Typering van mijn werk



Mijn werk is overwegend abstract. Geboeid als ik was door de krachtige uitstraling van oude en verweerde materialen (muren, staal, aarde), het proces van slijtage en de verkleuringen als gevolg daarvan, heb ik dit thema als het ware uitvergroot. Lange tijd stond het detail centraal in mijn schilderijen.

Medio vorig jaar heeft zich een verandering voltrokken: het detail is vervangen door de ruimte. De behoefte ontstond om te werken in grote vlakken met uitschakeling van het detail. Niet wetend wat het resultaat zou zijn, ontwikkelde zich als het ware een nieuw landschap, het vlakke land met zijn oneindige schakeringen in licht, kleur en vorm. Duidelijke contrasten en subtiele kleurovergangen manifesteren zich. De grootsheid van de ruimte en het lijnenspel daarin heeft nu mijn aandacht gevangen.

Daarnaast is de cyclus van de plantenwereld, het ontluiken, bloeien en afsterven en het veranderen van vorm, kleur en structuur onderdeel van mijn nieuwe werk; ook hier staan grote vlakken en vormen centraal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten