zaterdag 5 maart 2011

Ans Bakker, biografie

Levenslicht:




Ik ben geboeid door 'levens'.

De oorsprong, de ontwikkeling, de verlangens, dromen en waarheden.

Het 'licht' rondom de personages of rekwisieten maken mijn inspiratie.



Ik werk met glas, hout, ijzer, koper, en recycling things. Altijd een combinatie van verschillende materialen.



Als theatervormgever denk ik in beelden, in films en stukjes film.

Alle objecten zijn een onderdeel uit die film.

Voor mij heel vanzelfsprekend.

Voor de toeschouwer vaak raadselachtig maar wel zo beeldend en duidelijk dat het voor zich spreekt.



Mijn film of uitleg is niet altijd belangrijk.

De intentie waarmee ik objecten en verlangens tot stand breng maakt vaak dat uitleg verder niet nodig is.



Ik houd van duidelijke taal.

Dus kom vaak met heldere vormen.

Maar houdt ook van versieren, van mooi maken,

van sfeer creëren.



De bloemvormen / rozetvormen die ik maak uit koper komen uit mijn herinneringen. Mijn belangstelling naar kant en sieraden van Zeeuwse klederdrachten. Mijn heimweegevoel naar Zeeland is permanent aanwezig. De kettingen aan mijn objecten zijn bijvoorbeeld afkomstig van oude mosselnetten. In 2010 ben ik begonnen aan een glasserie ‘Heimwee’



Voordat een serie objecten klaar is kunnen er jaren overheen gaan.

Als het opgraven van oude fossielen.

Het groeit langzaam onder mijn handen.

Soms door te werken, vaak door te leven en vorm te geven aan de gebeurtenissen.

Ik zorg voor de bevroren momenten.

Ik zet de tijd stil, niemand anders.

Ik beleef als niemand anders.

Maar wil delen als oude volkeren , instinctief, oergedrag als alle anderen.



Al duizenden jaren oud en hedendaags.

Tijd is bevroren,

Tijd is bewustzijn.

Geen horloge nodig.

Zeeën van tijd.



Ik ben bezig met de volgende film.



CV Ans Bakker

*Geboren Zwartsluis 1963



Opleiding

*89-93 Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, Theatervormgeving

*85-89 Styliste de Bijenkorf

*80-85 C.N.S te Zwolle Chr. nat schildersschool.



Exposities, o.a:

*IROK galerie Horst sinds 2006 permanent in stock

*Rosenhaege beeldentuin Winterswijk juni/juli 2006

*galerie Heleen Hoogenboom Bilthoven mei/juni 2006

*Atelierroute Bilthoven 'Kunstkring Beekk' 17/18 juni 2006

*Dudok cafe Arnhem mei 2006

*Van Tetterode glasatelier, Amsterdam, maart/april 2006

*Staalkaart 2006 atelierroute Amersfoort.

*Bilthoven Heleen Hoogenboom galerie.2006

* Galerie Fates in Leiden 2006

*'Kunstenaars' in Dudok, Arnhem, 2005

*Art transit expo, Amersfoort, 2005

*Catharinakapel, Harderwijk, 2005

*Staalkaart, Amersfoort, 2005

*Kunstbank De Bilt, 2005

*Kok wooncenter, 2004

*'Zwartsluis met verve', Zwartsluis, 2004

*Art-Director voor diverse bedrijfs-events, 1993-2003 Auping, Mees Pierson, Amev, Martin Air, Levob, Nespresso, KPN, Telford, Maison van den Boer, Martin Air Partyservice, Scheepvaartmuseum Amsterdam, Openluchtmuseum Arnhem, Mimex, Vaillant, Sportgala NOC,



Publicaties/reportages in boeken:

*Country Interiors, uitgeverij: Taschen, ISBN:

3-8228-5886-2



Reportages/interviews in magazines

*Award ontworpen voor Erica Terpstra

*Award ontworpen voor Royalty kenner Nederland

*Rusland Seasons december 2006

*BuitenLeven, mei/juni 2004

*Grund genug, sept/okt/nov 2002

*Residence,dec 2000

*Elle Decoration, nov-dec 1999

*The World of Interiors, juni 1997

*Seasons, winter 1996



Publicaties in magazines:

*Bijenkorf Magazine, Elle, Elle Wonen, Squeeze, *Madame Figaro, Bambini,Margriet-binnenkijken,

*Villa d'arte, Seasons, VT Wonen, Living, AD Magazine.



Van 2008-2010 gewerkt aan de serie Mijn Hemel; glazen kruizen, Bijbeltasjes, rozenkransen, offerstenen, relikwievazen. Een zeer bijzondere serie ontstaan uit de interesse in religies.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten