woensdag 24 februari 2010

Alles over onze Poolse en Nederlandse kunstschilders....

Op hun eigen uitgebreide website, leest u alles over Alicja, Maciej en Roch Urbaniak.
(neem het pijltje rechts op de site met de muis mee naar beneden om te scrollen)

Galeria Autorska - Maciej Urbaniak, Alicja Slabon-Urbaniak

Janet Timmerije:

Haar eigen talenten hadden eerder ontdekt kunnen worden, wanneer ze na haar middelbareschoolopleiding naar de kunstacademie was gegaan. Maar kennelijk was ze er nog niet rijp voor. Toch bleek haar drang tot schilderen niet te temmen. Wanneer we een blik op haar stijl slaan, kunnen we concluderen dat ze aan haar eigen stijl, haar kracht heeft ontleend. Er zit vaart in haar werk; bij de start is het vaak nog onduidelijk hoe het uiteindelijke resultaat eruit zal zien.

Dieren vormen een belangrijk onderdeel van haar werk, van katten tot koeien. En hun gemene deler: de ogen. Ogen zijn heel belangrijk. Als je naar haar schilderijen kijkt, herken je dit. In haar voorstellingen onderhouden de ogen contact met elkaar en met de mensen. Dit alles in volle en primaire kleurenpracht.

Ze volgde bij verschillende kunstenaars teken- en schilderlessen. In 2006 studeerde zij tijdelijk aan de Kunstacademie in Enschede. Haar werk is nog volop in ontwikkeling.

Na de voorzichtige herstart als kunstenares werd haar talent herkend en gewaardeerd: ze won kunstprijzen en haar werk wordt zowel nationaal als internationaal verkocht. Het is duidelijk: Janet is een vertolkster van originele, kleurrijke en blijmoedige kunst. Bewonderaars herkennen deze bijzondere trekjes: de maakster houdt van haar onderwerp. En van schilderen.

Janet Timmerije is professioneel kunstenares en dagelijks in haar atelier aan het werk. Ze schildert levendige, vrolijke en kleurrijke taferelen, waarbij zij in krachtige streken haar interpretatie van de wereld om zich heen weergeeft. Hierbij maakt zij gebruik van expressieve zwarte lijnen en heldere, veelal primaire kleuren. Het resultaat nodigt uit tot aanraken en ontlokt vaak een (glim)lach aan de kijker.

Haar kunstwerken laten altijd ruimte over aan de fantasie. Het zijn geen fijn uitgewerkte realistische taferelen, maar vlot opgezette, herkenbare fantasiebeelden, waaraan menigeen veel plezier beleeft.

Zowel in binnen- als buitenland (Amerika, Aruba, Australië, België, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Italië en Portugal) worden haar doeken met grote regelmaat verkocht.


Arthur Bernard:
Biografie
Arthur Bernard maakt figuratieve en abstracte schilderijen, mixed media, gelimiteerde oplagen op linnen en papier. Hij volgde zijn studie op de Koninklijke academie voor Schone Kunsten te Mechelen en de Vrije Academie te Rotterdam ook deed hij workshops op de Academie van Beeldende Kunsten te Rotterdam.

Het thema van zijn recente schilderijen is ontstaan naar aanleiding van een dichtregel uit de dichtbundel “Uiteindelijke uitgang” van Willem Roggeman: “Ik maak een deur aarzelend open, stap er voorzichtig doorheen en sta weer midden in het niets” Zo betrekt Arthur Bernard het zoeken naar de waarheid en de zekerheid, die geen zekerheid is, op hemzelf. Het nadenken over hemzelf in relatie tot de steeds veranderende omgeving geeft aanleiding tot het steeds aanpassen van zijn beeldtaal. Tijdens het schilderproces stappen zijn figuren als het ware door die open deur en vertellen zij elkaar onderling hun opgedane ervaringen. Het werk van Arthur Bernard is abstract-figuratief. In zijn kleurige schilderijen, wordt de mens in zijn omgeving met een enkele lijn geduid. De beschouwer is vrij om hier het “zijne” in te zien. De titel van het werk geeft daarbij vaak wel iets prijs.

Arthur Bernard schildert met hart en ziel. Omhuld door klassieke muziek zet hij de eerste lijnen op het witte doek. Niet alleen de tekening is bepalend maar bij Arthur misschien nog meer de kleur. De toeschouwer zal zich onbewust laten leiden door de kleur die op dat ogenblijk het meeste aanspreekt. De combinatie van de lijnen, penseelstreken en kleurvlakken die zijn blijven staan van een eerdere tekening of "ontleend" zijn aan een aangrenzend voorwerp zorgen misschien voor enige verwarring. Die wellicht nog groter wordt wanneer men via de titel van het schilderij naar de essentie ervan gaat zoeken. Arthur Bernard weet met zijn werk de mens te boeien. En dat maakt hem en zijn werk bijzonder.




Techniek
Het werk van Arthur Bernard spreekt aan door zijn uitbundige manier van schilderen: beweging, kleur en kleurcontrasten zijn een lust voor het oog en een verkwikking voor de ziel. Zijn schilderijen ontstaan spontaan, zonder vooropgezet plan. Als een choreograaf bewerkt hij zijn doek. Luisterend naar muziek schildert hij met een grote kwast beweging ; kleur tegen kleur, kleur over kleur, nu eens verdunde verf die gaat druipen dan weer pasteuze verf. Hij kruipt bijna in de verf; handen worden kwasten. Zo ontstaan er schitterende kleurvlakken, soms heel transparant dan weer dichtgeverfd. Dan zoekend naar vormen, komt er toch weer figuratie in zijn schilderijen. Donkere lijnen vormen een contour van een menselijke figuur of symbool, speels en spannend, sensueel en uitdagend: een boeiend schouwspel.

Arthur Bernard laat in zijn schilderijen zien hoe ritme en beweging positieve constanten zijn die, zoals de Italiaanse beeldhouwer Arturo Martini zei, de twee belangrijkste elementen zijn van een kunstwerk.

Het werk blijft steeds weer boeien en verassen, want hoe langer men ernaar kijkt, hoe meer men erin ontdekt. Ook met de titels van zijn schilderijen wil hij de verbeelding van de kijker stimuleren. Zij drukken de liefde van de schilder voor de mens en het leven uit. Zijn schilderijen pretenderen echter niet een verklaring voor het raadsel van het leven te kunnen geven. Integendeel zelfs, deze kunstenaar draagt met zijn raadselachtige werk alleen maar bij tot het vergroten van het mysterie. En dat is juist wat zijn werk zo boeiend maakt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten